Hrvatska pošta

Pratite pošiljku

Čipka na batiće

26.03.2015.
Zajedničko izdanje Hrvatske i Španjolske pošte
 
Hrvatska pošta izdala je marke Čipka na batiće kao zajedničko izdanje Hrvatske i Španjolske. Motivi na markama su lepoglavska i seviljska čipka. Autori marke su Ivan Vučić i Tomislav-Jurica Kaćunić, dizajneri iz Zagreba. Nominalna vrijednost prigodnih marki je 7,60 kn, a njihova naklada je 150 000 primjeraka po motivu. Prigodne marke se puštaju u optjecaj 31. ožujka 2015. godine, a izdane su u zajedničkom arčiću od osam maraka. Hrvatska pošta izdala je prigodnu omotnicu prvog dana (FDC) te će žig prvog dana biti u uporabi 31. ožujka i 1. travnja u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13.
Prepoznajući umjetničke i kulturne vrijednosti koje povezuju Španjolsku i Hrvatsku, poštanske uprave obiju zemalja pripremile su zajedničko izdanje posvećeno čipki na batiće. Posebna karakteristika ovog izdanje je da obje marke u svojem dizajnu imaju perforacije koje izgledaju kao prava čipka.
 
Kao jedna od dekorativnih umjetnosti, čipka se razvijala u skladu s umjetničkim stilovima svakog razdoblja, te tako možemo identificirati venecijansku, renesansnu, baroknu, rokoko, secesijsku ili suvremenu čipku. Čipka na batiće zahtijeva jastučić koji podupire uzorak, pribadače koje ga drže na mjestima označenim uzorkom te drvene batiće koji se koriste za namotavanje konaca.
 
LEPOGLAVSKA ČIPKA
 
Hrvatska ima bogatu povijest izrade čipke na iglu i čipke na batiće. Ta je tradicija osobito izražena u Lepoglavi gdje se svake godine održava Međunarodni festival čipke. Čipku prikazanu na marki izradila je Danica Brössler, poznata hrvatska čipkarica. Zbog značenja i uloge na lokalnoj i nacionalnoj razni, lepoglavsko je čipkarstvo 2009. godine, zajedno s paškim i hvarskim, upisano na UNESCO-ovu Reprezentativnu listu nematerijalne kulturne baštine čovječanstva.
 
SEVILJSKA ČIPKA
 
Postoje dokazi o postojanju španjolske čipke koji sežu u kasno 15. i rano 16. stoljeće kada su umješne ruke stvorile izvorni stil poznat kao punto español („španjolski punat“). Seviljsku čipku prikazanu na marki izradila je Cándida García, učiteljica koja je kreirala nove modele na temelju onih izrađivanih u Andaluziji od 17. stoljeća poznatih kao čipka s dvanaest batića. Uzorci su se izrađivali za svakog naručitelja, koristili su se samo jednom, a potpisivala ih je osoba koja ih je izradila.