Hrvatska pošta

Pratite pošiljku

Na ovogodišnjim markama iz serije EUROPA - TO TAK i porculanska lutka

05.05.2015.
Stare igračke na poštanskim markama iz serije EUROPA
 
Hrvatska pošta pustit će u optjecaj, 7. svibnja 2015. godine, dvije prigodne poštanske marke s motivima starih igračaka: TO TAK i porculanska lutka, iz serije EUROPA. U sklopu ove serije poštanski operatori diljem Europe izdaju poštanske marke na istu temu, koju odabire Udruga javnih europskih poštanskih operatora PostEurop.
Autor poštanskih maraka EUROPA – Stare igračke je Tomislav Vlainić, dizajner iz Splita. Naklada maraka iznosi 300 000 primjeraka po motivu, a tiskane su u arcima od dvadeset maraka. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana, a žig prvog dana bit će u uporabi 7. i 8. svibnja 2015. godine u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13.
 
TO TAK: UMJETNOST KAO IGRA I IGRA KAO UMJETNOST (nominalna vrijednost marke 4,60 kn)
 
Igračka TO TAK autora Ante Jakića iz 1965. godine, namijenjena je serijskoj proizvodnji, koja se inventivnošću može mjeriti s vrhunskim ostvarenjima skandinavskog i talijanskog dizajna tog vremena. Radi se o 14 elemenata od tokarenog drva, različitih veličina i oblika, od kojih je moguće sastaviti zapravo neograničen broj kombinacija. Jednostavnim međusobnim umetanjem štapića, prstenastih i konusno zaobljenih dijelova nastaju različiti životinjski oblici. Taktilno izrazito poticajna, ova je igračka „otvoreno djelo“ prepušteno domišljatosti sudionika u igri. Osmišljena je kao strukturalna cjelina međusobno povezanih segmenata s težištem na otkrivanju mogućnosti povezivanja asocijacija koje ovise jedino o slobodi mašte. Rabeći različite materijale, gradi oblikovnu sintaksu elementarnih formi svedenih na valjak, stožac, kuglu ili disk, kojima ostvaruje snažnu simboliku i asocijativne naboje. Njezina autentičnost prepoznata je već 1966. godine, kada je na uglednoj međunarodnoj izložbi BIO 2 (2. bijenale industrijskog oblikovanja) u Ljubljani odlikovana zlatnom medaljom.
 
PORCULANSKA LUTKA (nominalna vrijednost marke 7,60 kn)
 
Zlatno doba lutaka je kasno devetnaesto i rano dvadeseto stoljeće. Brojne tvornice po Europi proizvodile su njihove porculanske glave i tijela drvena, kožnata ili kompozitna u milijunima primjeraka. Poznato je da je tvornica Armand Marseille u Köppelsdorfu proizvodila tri milijuna glava godišnje. Lutke toga „zlatnog razdoblja“, u svom oblikovanju, prelaze cijeli put od visoke idealizacije historicizma i secesije do potpunog ekspresionističkog realizma. One imaju goleme oči, smeđe ili plave, sitna ustašca, zatvorena ili češće otvorena s nekoliko vidljivih bijelih zubića, brižno šivanu odjeću koja odgovara modi vremena; kasnije, javljaju se i pravi odljevi smežurane novorođenčadi; posebno je zanimljiv repertoar maštovitih tvorničkih oznaka po kojima se rođenje lutke može precizno datirati i locirati. U našim krajevima najčešće se nalaze njemačke i austrijske lutke, naročito one s oznakom Armand Marseille. Takva je i ova lutka prikazana na marki Hrvatske pošte. Njezina ljepota podcrtana je domaćom odjećom koju nosi. To je mala, stara, bogato vezena, u svim pojedinostima prava posavska nošnja.
 
Svake se godine također održava i javno glasanje za biranje najljepšeg izdanja maraka EUROPA, te vas ovim putem pozivamo da svojim glasom pomognete u prepoznavanju ljepote i umjetničke vrijednosti hrvatskih poštanskih maraka. Kako u natjecanju može sudjelovati samo jedna marka, ove godine od 9. svibnja do 31. kolovoza možete glasati za marku s motivom porculanske lutke na stranici http://www.posteurop.org/StampContest.