Hrvatska pošta

Pratite pošiljku

Parne lokomotive na poštanskim markama

29.09.2014.
Podsjetnici na 126 godina parne vuče u Hrvatskoj
 
Razdoblje parne vuče u Hrvatskoj trajalo je punih 126 godina, a počelo je 1860. godine kada je kroz hrvatsko područje bio pokrenut željeznički promet između Kotoribe i Čakovca. Dvjema parnim lokomotivama koje su prometovale hrvatskim prugama Hrvatska pošta posvetit će poštanske marke koje će pustiti u optjecaj 1. listopada.

Parna lokomotiva serije kkStB 229/JDŽ/JŽ 116
Lokomotive iz ove serije, građene između 1902. i 1920. godine za vuču brzih i putničkih vlakova na kratkim relacijama, bile su lokomotive Austrijskih državnih željeznica. Nakon 1918. godine vozile su i u Hrvatskoj, i to preko Metlike do Karlovca te na pružnom odvojku Kanfanar – Rovinj. Nakon II. svjetskog rata preostale lokomotive te serije bile su dodijeljene željezničkoj upravi u Zagrebu. Uključene u teretni promet, bile su važne pri gradnji pruge Lupoglav – Štalije, a korištene su i kao industrijske lokomotive.


Parna lokomotiva serije MÁV 375/JDŽ/HDŽ/JŽ 51
Na hrvatskom području ove lokomotive bile su uključene u putnički i teretni promet više od sedamdeset godina, sve do 23. rujna 1988. godine, kada je iz kolodvora Pakrac lokomotiva JŽ 51-144 odvukla posljednji vlak i time označila definitivan završetak razdoblja parne vuče u Hrvatskoj. Građene između 1907. i 1929. godine, bile su namijenjene za vuču teretnih i putničkih vlakova na lokalnim željezničkim prugama. Za gradnje su na lokomotivama višekratno bile izvođene konstrukcijske izmjene kako bi se postigla što bolja kvaliteta i ekonomičnost u prometu.
 
Autori ovih maraka nominalne vrijednosti 5,00 kn su Miran Šabić i Ana Sladetić, magistri umjetnosti iz Samobora. Naklada maraka iznosi 100 000 primjeraka po motivu, a izdane su u zajedničkom arčiću od šest maraka. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana, a žig prvog dana bit će u uporabi 1. i 2. listopada 2014. godine u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13.