Što se promijenilo u online kupnji 2020.?

3.3.2021.
 Novo istraživanje IPC-a o prekograničnoj e-trgovini


Međunarodna poštanska korporacija – IPC objavila je u veljači istraživanje o prekograničnoj e-trgovini za 2020. godinu. Najnovije istraživanje obuhvatilo je odgovore dobivene od 33.594 kupaca iz 40 zemalja. Osim zemalja članica IPC-a, u istraživanju su sudjelovali i ispitanici iz Kine, Estonije, Indonezije, Indije, Japana, Latvije, Litve, Meksika, Maroka, Nigerije, Poljske, Rusije, Slovenije, Južne Afrike i Južne Koreje. Zemlje uključene u ispitivanje zauzimaju 95% svjetskog tržišta e-trgovine. Istraživanje za 2020. ispitalo je i kakav je utjecaj na ponašanje online kupaca imala pandemija Covid-19 te kako bi se njihove navike mogle mijenjati u budućnosti.

E-trgovina i Covid-19
 
Upitani o pandemiji i njezinu utjecaju na njihove navike prilikom kupovanja u e-trgovinama, ispitanici su odgovorili kako su se u pandemiji okrenuli domaćim e-trgovinama, te je njih 51% kupovalo više od lokalnih e-trgovaca u odnosu na prekogranične kupnje.

Gotovo polovina ispitanika smatra kako je pandemija utjecala na brzinu isporuke paketa, odnosno da ju je usporila. Kategorija proizvoda koja bilježi najveći prodajni rast su namirnice (10%), slijedi odjeća i obuća (8%) te zdravlje i ljepota (7%).
 
Istraživanje se osvrnulo i na buduće odluke pri internetskoj kupnji te se prema odgovorima može zaključiti kako kupci planiraju više trošiti u domaćim e-trgovinama. Čak 67% kupaca odgovorilo je kako će kupovati više u e-trgovinama u svojoj zemlji. Za usporedbu, 51% kupaca izjavilo je da će više trošiti na prekograničnu kupnju.
 

Gdje internetski kupci troše najviše novca?
 
Na pitanje iz koje su zemlje zadnji put nešto naručili 37% ispitanika odgovorilo je da je to Kina, njih 13% kupilo je nešto iz SAD-a, iz Njemačke ih je naručivalo 11%, a iz Ujedinjenoga Kraljevstva 10%.
 
U Hrvatskoj 50% internetskih kupaca novac troši u kineskim e-trgovinama, njih 12% u Njemačkoj, a 8% kupuje iz Ujedinjenoga Kraljevstva. Od europskih kupaca Litavci najviše kupuju iz Kine (65%), a slijede ih kupci iz Latvije (61%) i Poljske (60%).
 
Online kupci najviše su 2020. kupovali na Amazonu, Alibabi, eBayu i Wishu, koji čine e-trgovačku „veliku četvorku“. Gledajući unatrag, najviše ispitanika kupilo je zadnji put nešto na Amazonu, njih ukupno 26%, slijedi ih Alibaba s 19%, dok od „velike četvorke“ najveći pad u udjelu kupovanja bilježi eBay s 11% i Wish s 9%.
 
Većina (84%) prekograničnih paketa bila je mase do 2 kg, što ih svrstava u kategoriju malih paketa. Zanimljiv je podatak kako je udjel pošiljaka vrijednosti do 200 kuna tijekom godina rastao s 36% 2016. godine na 44% 2019. godine, da bi 2020. pao na 37%. Ipak, sedampostotna razlika u potrošnji raspodijelila se u 2020. na kupnje robe veće vrijednosti.

U istraživanju se ispitanike također pitalo što bi učinili ako internetsko kupovanje iz Kine bude skuplje za 10 eura po pošiljci zbog toga što se Europska unija sprema uvesti izmjene u vezi s PDV-om i carinskim propisima za male pakete koji se šalju iz Kine, što bi moglo dovesti do većih poštanskih troškova u budućnosti kada je riječ o kupovanju proizvoda iz ove države. Tako je 77% ispitanika izjavilo da bi prestalo kupovati iz Kine, 13% da bi kupovalo manje, a 5% ne bi ništa mijenjalo u svojim kupovnim navikama.
 

Zadovoljstvo kupaca

Istraživanje za 2020. mjerilo je zadovoljstvo kupaca pomoću šest ključnih elemenata: troškovi dostave, mjesto dostave, praćenje paketa, brzina dostave, carinjenje i povrat robe. Tako je, primjerice, 61% ispitanika primilo 2020. robu s besplatnom dostavom, što je pad od 2% u odnosu na istraživanje provedeno 2019. godine.
Ispitanici su bili najzadovoljniji mjestom dostave, njih 68%, i njih 62% troškovima dostave, dok je samo 39% ispitanika izrazilo iznimno zadovoljstvo brzinom dostave.
 
Najuobičajenija brzina dostave paketa iz prekogranične e-trgovine iznosila je od 15 do 29 dana (16%), a 15% anketiranih reklo je kako je na paket moralo čekati 30 ili više dana. No ovaj je problem manje izražen u zemljama u kojima kupci tradicionalno manje kupuju iz Kine (u Austriji, Belgiji, Irskoj i Luksemburgu).


Održivo pakiranje

Prema podatcima iz istraživanja 48% kupaca želi da pakiranje proizvoda naručenih u e-trgovinama može reciklirati, a 41% kupaca htjelo bi da su proizvodi pakirani u materijale koji se mogu opet koristiti. Gotovo 40% ispitanika već reciklira pakiranja u kojima primaju narudžbe, a 33% njih nije zadovoljno kada su proizvodi zapakirani u previše ambalaže.


Održiva dostava

Kada je riječ o dostavi koja ne onečišćuje okoliš ispuštanjem ugljika, 31% ispitanika želi da im se naručena roba dostavlja na takav način, a 27% njih spremno je čekati na dostavu robe nekoliko dana duže kako bi se smanjio negativan utjecaj na okoliš.


*Cijelo istraživanje možete preuzeti OVDJE.