Hrvatska pošta

Pratite pošiljku

Nove prigodne poštanske marke u suradnji s Francuskom poštom

07.11.2018.

 Motivi novih maraka su staklene vaze Antonije Krasnik i Émilea Galléa

Zagreb, 7. studenog 2018. – Hrvatska pošta pustit će 8. studenog 2018. u optjecaj prigodne poštanske marke iz serije „Dekorativna umjetnost“ s motivom staklene vaze Antonije Krasnik i Émilea Galléa. Autor maraka je Orsat Franković, dizajner iz Zagreba, a autori fotografija su Srećko Budek i René-Gabriel Ojeda. Nominalna vrijednost prigodnog izdanja je 8,60 kuna, a naklada je 150.000 primjeraka po motivu. Marke su izdane u arčićima od 9 maraka. Hrvatska pošta ovom prigodom izdaje i omotnicu prvog dana (FDC) te trolisni etui. Ovo zajedničko izdanje realizirano je s Poštom Francuske. Sve prigodne poštanske marke mogu se kupiti u internetskoj trgovini Hrvatske pošte, www.epostshop.hr, a žig prvog dana bit će u uporabi 8. i 9. studenog u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13.
 
Vaza, oko 1884.
Proizvodnja: Nancy, Meurthe-et-Moselle, Francuska
Smještaj: Muzej Orsay, Pariz, Francuska
 
Émile Gallé (Nancy, 1846. – 1904.) jedan je od vodećih predstavnika francuskog art nouveaua u oblikovanju upotrebnih i dekorativnih predmeta od keramike i stakla. Svestranost svojih kreativnih interesa jednako je uspješno realizirao i u dizajnu namještaja. Zaštitni znak Galléova osebujnog stila raskošni je inventar dekorativnih ornamenata inspiriran interesom za botaniku i simbolizam, zbog kojeg je popularan i kao najveći slikar na staklu. Gallé je u povijesti modernog dizajna poznat kao preteča suvremenog art directora.
 
Prvi veliki uspjeh postigao je na Svjetskoj izložbi u Parizu 1878., koji ga je potaknuo na odvažniji pristup dizajnu. U Galléovu dizajnu priroda je podjednako ishodište dekoracije i oblika u staklu. Također, bio je fasciniran japanskom umjetnošću, osobito grafikama, pod čijim utjecajem dekor na njegovim vazama postaje sve slobodniji. Istovremeno, eksperiment kao metoda donosi bogatstvo oblika i tonaliteta neobičnih krajolika, lopoča, orhideja, paprati ili šumskog cvijeća, leptira, ptica i cvrčaka te drugih motiva koji simboliziraju novootkrivenu ljepotu. No nije riječ samo o vrhunskoj dekoraciji, nego i o Galléovoj zaokupljenosti snagom života u prirodi, jednom od univerzalnih tema nove umjetnosti na prijelazu stoljeća.
 
Vaza, 1901.
Proizvodnja: Johann Loetz Witwe, Klostermühle, za E. Bakalowits & Sohne, Beč
Smještaj: MUO, 807, Zagreb, Hrvatska
 
Antonija (Antoinette) Krasnik (Lovinac, 1874. – Zagreb, 1956.) jedna je od prvih autorica na prijelazu 19. u 20. stoljeće koje su se profesionalno bavile dizajnom i dekorativnom umjetnošću. Njezini su se radovi izdvajali originalnošću oblikovanja i vrhunskom kvalitetom izvedbe te su otkupljivani za muzejske zbirke i objavljivani u najznačajnijim europskim umjetničkim časopisima kao što je Art et décoration.
 
Već za vrijeme školovanja uspješno se realizirala u različitim medijima, od slikarstva i kiparstva do dekorativnog oblikovanja predmeta od stakla, metala, keramike, namještaja, nakita, tekstila, odjeće i modnog pribora. U flori i fauni nalazila je nepresušne izvore inspiracije za ornamente koje stapa s vrhunski oblikovanim predmetima.
Vaza konusno zaobljenog oblika, s bočnim zadebljanjima od puhanog stakla koja u donjem dijelu prelaze u zaobljene nosače u obliku kapljica, proizvedena je u češkoj staklani Johann Loetz Witwe za tvrtku Bakalowits & Sohne iz Beča. O uspješnosti dizajna najbolje govori podatak da se proizvodio u čak devet varijanti dekora.
 
Koincidentno, radovi Antonije Krasnik i Émilea Galléa bili su izlagani na istim izložbama, između ostalih, i na Svjetskoj izložbi u Parizu 1900. Iako su im karijere vrlo različite, inventivnost oblikovanja i eksperimentiranje materijalima čini ih autentičnim predstavnicima modernog dizajna.